12. February 2021

Workouts uden udstyr

Workout uden udstyr

Herunder har vi samlet workouts, der alle kan laves uden udstyr. Workouts uden udstyr er geniale, da de stort set kan laves overalt. Du kan tage dem med dig, hvis du f.eks. er på weekendtur og bare skal bruge en hurtig workout på hotelværelset. Du kan tage dem med på ferie, i sommerhus eller blot gøre brug af dem til en hjemmetræning. En workout uden udstyr er naturligvis også helt optimal, selv hvis du er kommet ned i dine vante træningsomgivelser, men bare gerne vil blive bedre til at træne med kropsvægt.

Længere nede finder du også en kort forklaring af de mest almindelige udtryk, som bruges i forbindelse med mange workouts.

Træning uden udstyr

AMRAP

’AMRAP’ bruges om en workout hvor du skal nå As Many Rounds/Reps As Possible, indenfor den angivne tid. Er workouten f.eks. en ’AMRAP15’ med tre øvelser, skal du nå så mange omgange/gentagelser som muligt, af de tre øvelser, på 15 minutter.

EMOM

‘EMOM’ står for Every Minute On the Minute. Det betyder, at du I en ’EMOM-workout’ laver et passende antal gentagelser/sekunder af én øvelse, for herefter at holde pause resten af minuttet, før du går i gang med næste øvelse på andet minut osv. En god indikator for antallet af gentagelser er, at du skal kunne nå hver øvelse indenfor 40-50 sek. alt efter hvor høj puls du ønsker. Er din workout f.eks. en EMOM10 med fem forskellige øvelser, betyder det at du laver én øvelse i hvert minut, når du er igennem de fem øvelser, og der er gået fem minutter, starter du forfra.

Skulle du nogensinde støde på en workout hvor der står E2MOM eller E3MOM, betyder det i stedet at hver øvelse, eller samling af øvelser, skal laves indenfor hvert andet eller hvert tredje minut.

RFT

En ’Rounds For Time’ workout går I bund og grund ud på at komme igennem det antal runder, af de øvelser der er angivet i workouten så hurtigt som muligt. Tiden stopper, når du er kommet igennem hele workouten.

YGIG

’YGIG’ er en forkortelse for You Go I Go. ’YGIG’ er bestemt en type workout, som er værd at tage med til en hvilken som helst sammenhæng, hvor du ønsker at få pulsen op og sætte musklerne i gang sammen med en god veninde, ven, familiemedlem eller holdkammerat. Ideen bag en ’YGIG-workout’ er, at man er sammen i par, hvor man skiftes til at lave de aktuelle øvelser. Mens den ene arbejder holder den anden pause. Hver person laver de angivne øvelser og gentagelser inden der byttes.  

TEAMS OF 2

’Team of 2’ kræver en rigtig holdindsats. Ligesom med ’YGIG’, kræver denne type workout at du hiver fat i en god makker, så I er to om at komme igennem workouten. I en ’Teams of 2-workout’ skal I arbejde sammen om at komme igennem de aktuelle antal gentagelser og øvelser. Hvordan I deler workouten op er fuldstændig op til jer. I en ’Teams of 2-workout’ finder du ofte både et antal øvelser, som I deler imellem jer, og nogle synkrone øvelser. Ved synkrone øvelser laver I begge alle gentagelserne af den aktuelle øvelse, i samme tempo, synkront.