Yoga og reformertræning - to undervurderede  bevægelsesformer

”Vi træner ikke for at holde os unge, men vi træner for at få lov til at blive ældre” 

 

Yoga som bevægelse og træning

Der findes mange måder at styrke og udfordre kroppen på. Det er godt - for vi er heldigvis forskellige og med de mange muligheder, er der sandsynligvis også en måde til lige netop én selv. Hvad mange ofte ikke er klar over er, at yoga også er en måde at styrke og udfordre ens krop på. Ofte bliver jeg mødt af en opfattelse af at yoga ”kun” er at sidde i skrædderstilling og trække vejret (groft opstillet).

Men det er meget mere end det - det kræver nemlig styrke og udholdenhed at bevæge sig og holde de forskellige yogastillinger i længere tid. Det er ikke kun med yoga, jeg møder fordomme om, at det ikke kan være hårdt og styrkende, fordi det ikke indeholder tunge vægte – det samme møder jeg når det kommer til reformertræning. Ud over at være stykende og udfordrende i fysisk forstand, er der også det mentale aspekt i det, da især yoga også kan være styrkende og ikke mindst udfordrende for vores mindset.

Det var super fedt at guide Mette og Anna igennem en yogatime og introducere dem for reformertræningen, så de kunne mærke hvordan, at helt anderledes træningsformer kan styrke, udfordrer og give en anden, men lige så veltilpas følelse i kroppen bagefter. 

Bevægelsesfrihed - Fra Barn Til Voksen

Vi bliver født med en enorm bevægelsesfrihed i kroppen, og som små bevæger vi kroppen i alle mulige retninger. Med yoga søger vi tilbage mod den frihed, som vi havde en gang, men som vi hver eneste dag modarbejder og begrænser. Rigtig mange døjer med nakke-, skulder- og rygproblemer og mange oplever stivhed og ømhed i øvre ryg og lændeområdet. Mette og Anna fortalte mig ret hurtigt, at der er sket noget med deres lænd efter de er fyldt 30, hvorfor det især blev twists- og bagoverbøjninger vi fokuserede på. Disse bevægelsesretninger er ikke noget vi inkorporerer meget af i vores dagligdagsbevægelse, men især bagoverbøjninger kan være med til at styrke den øverste del af ryggen og lette spændinger i ryg og skuldre.

Ved at arbejde med stræk og styrke i yoga kan vi forhåbentlig komme de værste skavanker i forkøbet og springe ud af sengen, når vækkeuret ringer, i mange år endnu. Mange træner ofte af en årsag, der relaterer sig til det ydre - altså vores udsendende og det æstetiske look. En stor motivation for bevægelse og træning bør i højere grad være at træne for at blive ældre, og for at bibeholde den bevægelsesfrihed vi er født med, som vi alle havde da vi var yngre, og som vi kan se hos børn. Når det så er sagt, så kan mange øvelser fra yoga og reformer også i høj grad forbedre ens holdning, og der er da ikke noget, der holder alderen på afstand, rent udseendemæssigt, som en flot, rank holdning.  

Mette og Anna har begge prøvet yoga tidligere, og kunne da også nikke genkendende til den fantastiske følelse i kroppen og hovedet efter en time på måtten. Alligevel faldt snakken hurtigt på, hvorfor vi ikke gør det noget mere - men for hver gang vi gør det, bliver vi forhåbentlig mere bevidste om, at det gør os godt og vejen til måtten bliver formentlig kortere og kortere. 

Hvad Er Reformertræning?

Efter en times yoga blev Mette og Anna introduceret til en reformer – den anden træningsform jeg nævnte tidligere, som mange undrer sig over kan være styrkende og udfordrende. Jeg tror dog hurtigt, at den veltilpasse følelse, som Mette og Anna havde efter yoga, forsvandt da de landede i reformeren.

I min tid som reformerinstruktør har jeg set selv de stærkeste- og ellers meget veltrænede mænd og kvinder blive utrolig udfordret (vel at mærke uden synderlig meget belastning, store bevægelser eller høj puls). Med reformermaskinen arbejder vi med vores egen kropsvægt og supplerer med fjedre for at øge modstanden, og da vi især arbejder med vores coremuskulatur, bliver det hurtigt en krævende træning, der kan give sved på panden.

Her finder du yogatights og yogatøj.

 

// Henriette Haugstrup, Yoga- og Reformerinstruktø

Instagram: @henriettehaugstrup

26. oktober 2020 — Anna Eiholm